ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΜΠΑΪΡΑΚΤΑΡΗΣ
Αναπληρωτής Καθηγητής Θεσσαλονίκη, 8/12/2010
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Τηλ. : 2310 997324 Fax: 2310 997384 Αριθμ. Πρωτ.: 132
Αριθμ. Διεκπ: 116
e-mail: trella@psy.auth.gr
Κτίριο : ΠΑΛΑΙΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ
Προς
τον Γενικό Γραμματέα του
Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Γεν. Διεύθυνση Διοκ.Υποστήριξης και Τεχνικών Υποδομών
Διεύθυνση Προσωπικού
Τμήμα Συλλογικών Οργάνων
Αξιότιμε κ. Γενικέ,
Από το Διαδίκτυο πληροφορήθηκα για τον ορισμό μου ως μέλους της Ομάδας Εργασίας για την αναθεώρηση του Προγράμματος «Ψυχαργώς 2011-2020» (Αρ. Πρωτ. ΔΥ1δ/οικ.122308/6/12/2010). Σας ευχαριστώ για την επιλογή του προσώπου μου αλλά θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι δεν ρωτήθηκα ποτέ ο ίδιος.
Επιτρέψτε μου παρά ταύτα να παραθέσω επιγραμματικά τους λόγους διαφοροποίησής μου και την αδυναμία μου να συμμετάσχω στη συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας.
1. Γνωρίζετε ότι η Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση αποσκοπούσε από την έναρξή της στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 στην άρση της ιδρυματικής και ψυχιατρικής βαρβαρότητας στα ελληνικά Ψυχιατρεία, την Αποϊδρυματοποίηση και την εφαρμογή ενός άλλου επιστημονικού παραδείγματος. H ακύρωση της ψυχιατρικής βαρβαρότητας προϋποθέτει την ακύρωση του επιστημονικού παραδείγματος που οδηγεί σε αυτή. Προϋποθέτει την ακύρωση του Μονόλογου των ειδικών. Γιατί ο Μονόλογος αυτός οδηγεί στις καταστάσεις βαρβαρότητας και στον στιγματισμό. Γιατί ο Μονόλογος αυτός μπορεί και αναπαράγεται μέσα από την αφαίρεση του Λόγου και των δικαιωμάτων συνανθρώπων που βιώνουν καταστάσεις ψυχικού πόνου.
Η διαρκής αναπαραγωγή αυτού του επιστημονικού Μονόλογου, η κυριαρχία του και η συστηματική διάχυσή του στο κοινωνικό σώμα είναι στην ουσία μια πολιτική πρακτική που υπηρετεί μια ιδεολογία αντικειμενοποίησης και χειραγώγησης των υποκειμένων και όχι της χειραφέτησής τους.. Μια ιδεολογία που εμποδίζει στην ουσία την ακύρωση των μηχανισμών και των διεργασιών αποκλεισμού ή περιθωριοποίησης μίας σειράς ατόμων ή ομάδων αφού και η ίδια εμφανίζεται, εγκαθιδρύεται και αυτοτροφοδοτείται μέσω της ενίσχυσης αυτών ακριβώς των διεργασιών και μηχανισμών. Ο Μονόλογος λοιπόν των ειδικών αναπαράγεται και στη σύνθεση της συγκεκριμένης Ομάδας Εργασίας.
Παραγνωρίζεται ότι μετά από αρκετές δεκαετίες προσπαθειών τα ίδια τα άτομα με ψυχιατρική εμπειρία, χρήστες ή πρώην χρήστες υπηρεσιών ψυχικής υγείας ή επιζώντες της Ψυχιατρικής όπως αυτοπροσδιορίζονται είναι σε θέση και στην Ελλάδα, όχι μόνο να έχουν άποψη για ζητήματα που τους αφορούν άμεσα, αλλά αποτελεί πλέον, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αναγνωρισμένο δικαίωμά τους. Η απουσία λοιπόν των ατόμων με ψυχιατρική εμπειρία από μια τέτοια ομάδα πιστοποιεί για μένα μια αναχρονιστική αντίληψη, επιβεβαιώνει την αναπαραγωγή και επιβολή του Μονόλογου των ειδικών στερώντας από αυτά θεμελιώδη δικαιώματα.
2. Η Υγεία αποτελεί δημόσιο αγαθό και το δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας αναφαίρετο δικαίωμα. Η μεταρρύθμιση λοιπόν δεν είναι μια τεχνική-διοικητική πράξη ούτε μια πράξη περιορισμένη και εγκλωβισμένη σε μια δημοσιονομική λογική που απαλλάσσει το κράτος από την βασική του αυτή υποχρέωση, πολύ δε περισσότερο όταν πρόκειται για χρήματα φορολογουμένων ή για κοινοτικούς πόρους.
Η αποπομπή αυτής της βασικής υποχρέωσης του κράτους και η μεταβίβαση και της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στις λεγόμενες κερδοφόρες μη κερδοσκοπικές εταιρίες ή τις κρατικοδίαιτες μη-κυβερνητικές οργανώσεις εξυπηρετεί μεν την «ταχεία» απορρόφηση των τεράστιων κονδυλίων που θα διατεθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια, δεν απαντάει όμως στα ερωτήματα και στις ανάγκες για ένα βιώσιμο και διαρκές δημόσιο υποστηρικτικό σύστημα.
Η χωροταξική μετεγκατάσταση των συνανθρώπων μας στα πλαίσια του Ψυχαργώς χωρίς την αλλαγή του επιστημονικού παραδείγματος αποδεικνύει από την μέχρι τώρα πρακτική και εμπειρία ότι αποτελεί μεταφορά της ιδρυματικής λογικής και του κοινωνικού ελέγχου στην κοινότητα
Ακόμα η ανοχή της βαρβαρότητας και των απάνθρωπων συνθηκών στις ψυχιατρικές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα (Ιδιωτικές Ψυχιατρικές Κλινικές) ενισχύει την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της ψυχικής υγείας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους παρακαλώ να δεχτείτε τη μη συμμετοχή μου στη συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας.
Θα ήθελα να σας παρακαλέσω να αναρτηθεί αυτή μου η επιστολή στην ιστοσελίδα του Υπουργείου και να κοινοποιηθεί στα υπόλοιπα πρόσωπα της Ομάδας Εργασίας.
Με εκτίμηση
Κώστας Μπαϊρακτάρης
Αναπλ. Καθηγητής Κλινικής Ψυχολογίας
Α. Π. Θ.
Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
8 σχόλια:
Δάσκαλος με ήθος πολλά καντάρια. Άξιος και ο μαθητής ενός τέτοιου δασκάλου. Καλησπέρα, αδέλφια.
Το θέμα είναι ότι θα λείψει ένας τέτοιος άνθρωπος από μια επιτελική θέση της ψυχικής υγείας και θα τον αντικαταστήσει ένας από τους πολλούς που δεν δίνουν διάρα τσακιστή για τα δικαιώματα των ασθενών.
Αντώνη μαθητές άξιοι του ήθους και της εντιμότητας οφείλουμε να είμαστε πάντα και παντού.
Αναστασία σίγουρα θα λείψει αλλά από το να αποτελέσει άλλοθι σε ειλημμένες αποφάσεις καλύτερα η συνέπεια.
Έχω κι εγώ την ίδια ακριβώς ένσταση με τη Γυριστρούλα.
Άλλωστε μη παραβλέπουμε ότι η αποϊδρυματοποίηση κ.λ.π. αποτελεί ένα "επιστημονικό παράδειγμα". Δλδ. ΚΑΙ αυτό στη ρίζα του είναι προϊόν επιστημονικού "μονολόγου". Άρα για το πρόγραμμα Ψυχαργώς, που το εφαρμόζει, αρμόδιοι και κατάλληλοι να συσκεφτούν είναι -είτε μας αρέσει είτε όχι- οι επιστήμονες. Εμένα μάλλον αφελής μου μοιάζει η επιχειρηματολογία του κ. Μπαϊρακτάρη. Και αν μεν είναι πράγματι έντιμος, ας έμπαινε στην ομάδα και ας έκρινε εκ των έσω τα πράγματα. Και σε περίπτωση που προδιδόταν το επιστημονικό παράδειγμα από τους συναδέλφους του (γιατί μπορεί εκεί να γινόταν μια πολύ καλή δουλειά ενδεχομένως, που θα έπαιρνε υπόψη της την εμπειρία της εφαρμογής του, ή θα απευθυνόταν σ' αυτούς που αφορά κ.λπ.), ας αποχωρούσε τότε, δημοσιοποιώντας τις αιτιάσεις του, οι οποίες ΤΟΤΕ θα ήταν και τεκμηριωμένες και πειστικές. Τώρα δυστυχώς μας επιτρέπει να σκεφτούμε και άλλες ερμηνείες τις στάσης του...
Φίλε μου, με συγχωρείς που γίνομαι καχύποπτη ή πολυ ορθολογίστρια, αλλα ο ρομαντισμός μόνος του δεν αρκεί για να κερδίσεις τους αγώνες. Τις μάχες τις δίνεις με τους κανόνες του πολέμου...
φιλιά!
Αγγέλα έχω εντελώς αντίθετη γνώμη από σένα, η καχυποψία σου είναι σημείο της εποχής,με το ψυχαργώς έγιναν εγκλήματα από το 2001 που ξεκίνησε και η πολιτεία μοιάζει να μην παίρνει χαμπάρι, είναι έτοιμη να αφήσει να επαναληφθούν και πάλι, δεν πρόκειται για μια επιστημονική διαμάχη αλλά για 2 διαφορετικούς κόσμους, ο ένας θέτει την επιστήμη στην υπηρεσία του ανθρώπου και ο άλλος στην υπηρεσία του εαυτού της. Στο χώρο της ψυχικής υγείας άλλωστε η κρατούσα επιστημονική άποψη έχει πολύ βεβαρυμένο ποινικό μητρώο. Μην ξεχνάμε πως τις μεταγωγές στη Λέρο τις υπέγραψαν επιστήμονες...
Γιώργο μου, εγώ δεν είπα ότι το "Ψυχαργώς" εφαρμόστηκε καλά ή κακά. Πώς να το ξέρω αυτό;
Αυτό που είπα είναι ότι θεωρώ πιο συνεπη στάση το να μετάσχεις της Ομάδας εργασίας που αφορά ακριβώς στην εφαρμογή του, και να δώσεις τη μάχη σου για την ορθή εφαρμογή του, παρά να απέχεις. Γιατί τότε, εκτός του ότι υπάρχει πιθανότητα κάτι να καταφέρεις, μπορείς στη συνέχεια να αποχωρήσεις -αν διαπιστώσεις ότι επιχειρείται μια ακόμη καταστρατήγησή του- με πιο ισχυρά επιχειρήματα και όπλα για την υπεράσπισή του.
Η συμμετοχή σε μια τέτοια επιτροπή με τους σημερινούς όρους και τις απόψεις αλλά και την ιστορία (αμαρτωλή) των περισσότερων από τους υπολοίπους θα ήταν μια τεράστια ανακολουθία λόγων και έργων. Σαν να λέμε πως ο Γ. Α.Μαγκάκης θα μπορούσε να μπεί στη συμβουλευτική του Παπαδόπουλου. και δεν είναι καθ'υπερβολή αυτό που λέω, έχω απόλυτη επίγνωση όσων λέω. Τα υπόλοιπα με ιδιωτική αλληλογραφία παρακαλώ. Η διαφορά μας είναι πως εσύ μιλάς γενικά ενώ εγώ από τη μεριά μου τυχαίνει να έχω ακριβή και σε βάθος γνώση του θέματος αυτού. Τα φιλιά και την εκτίμησή μου.
Ε, μα ναι. Φυσικά μιλάω γενικά και απ' έξω. Δεν ξέρω πρόσωπα και πράγματα. Η διαφωνία μου ήταν "επι της αρχής". Οι συγκεκριμένοι όροι κ.λ.π. που λες και βέβαια μπορεί να αλλάζουν την κατάσταση.
Ανταποδίδω φιλιά και εκτίμηση :)
Δημοσίευση σχολίου